En eksisterende værdi analyse synliggør, i hvilket omfang de eksisterende kerneværdier i organisationen henholdsvis er til stede i den aktuelle kultur, og i hvor stort omfang medarbejderne ønsker, at de eksisterende kerneværdier skal være en del af den ønskede fremtidige kultur.
En eksisterende værdi analyse giver altså et detaljeret billede af, i hvor høj grad medarbejderne i jeres organisation ”lever” og forholder sig til de eksisterende kerneværdier i organisationen.
Vi oplever ofte, at en organisations værdier kun bliver efterlevet i dele af en organisation eller slet ikke. Vi kalder det for ”skue værdier”.
De vigtigste fordele ved den eksisterende værdi analyse
- Den eksisterende værdi analyse giver jer mulighed for at måle i hvor høj grad organisationens eksisterende værdier er udtrykt og bliver “levet” i organisationen.
- Den eksisterende værdi analyse giver jer mulighed for at finde ud af, i hvilket omfang medarbejderne kan nikke genkendende til de eksisterende kerneværdier.
- Den eksisterende værdi analyse gør det muligt at undersøge, hvorvidt de eksisterende kerneværdier stemmer overens med den ønskede kultur i organisationen.
En eksisterende værdi analyse bruges ofte som tillæg til en kultur analyse eller en små gruppe analyse.